Езиково развитие до предучилищна възраст - Кенгуру

В самото начало след своето раждане бебето единствено плаче. През първите месеци от живота си обаче започва не само да изговаря част от гласните и съгласните звукове, да се смее, но и да изразява своето задоволство или недоволство посредством различните звуци. Т. нар гукане също е много характерно за този период.

След шестия си месец бебето може да изговаря кратки двойни срички, например: „би-би“, „та-та“ и др. Това е и периодът, в който започва да използва жестовете за комуникация. A към края на първата година то вече може да казва няколко смислени думи, целенасочено да използва „мама“ и „тати“ и да реагира, когато получи забрана за извършване на конкретна дейност.

След първата годинка детето назовава все повече думи с всеки изминал месец, като част от тях започва да използва в словосъчетания. В началото на този период то може да реагира чрез посочване, когато бъде попитано за предмет. Успява също така да назове себе си, използвайки собственото си име. Разбира какво е значението на „малко“ и „голямо“, „топло“ и „студено“.

В периода между втората и третата си годинка детето вече използва цели изречения, състоящи се от поне три думи. То може да отговаря с „да“ и „не“, когато му бъде задаван въпрос, а думите стават все по-лесно разбираеми за околните. Тогава се научава да използва думата „аз“, когато говори за себе си, а въпросът „Защо?“ става неделима част от речника му.

Между три и четири години детето се стреми да съгласува думите по род и число, а произношението му все повече се доближава до това на възрастните. Вече е в състояние не само да задава въпроси, но и да отговаря на някои, например: „Къде?“, „Защо?“, „Какво е това?“ и др. Именно тогава светът му се разраства и това личи и в разговорите му. Сега вече мама и тати не са единствените фигури в живота му. Все по-често намесва своите приятелчета от детската градина, учителката, околните. Също така в този период детето започва да разказва за преживяванията си. Дори да си измисля истории. А думите, с които ги украсява, са по-сложни, и изреченията – по-богати. Няма как да не е така. Сега речникът му надминава 1000 думи.

И ако само допреди няколко месеца детето е успявало да разказва истории, то след четвъртата си година започва да назовава и своите емоции. Разбира значението на все повече думи, всъщност на много повече, отколкото може да използва свободно. Осъзнава значението на „преди“, „след“ и „следващата седмица“. Изреченията, които съставя, са по-описателни, а разговорите са по-свободни. Това не е изненадващо, имайки предвид, че речникът му надвишава 1500 думи. До петата си годишнина то вече успява да обясни значението на позната за него дума и може да изговаря всички звукове свободно, с изключение единствено на „р“.

В предучилищна възраст някои от децата се научават да четат, дори пишат, а с това пред тях се разкрива един съвсем нов и необятен свят.

Без сравнения

Тъй като обаче децата са различни, напредъкът може при едни да е по-голям, а при други – по-малък. Ето защо е важно малчуганите да не бъдат сравнявани едни с други, а да бъдат насърчавани да развиват езиковите си умения.

Как да им помогнете?

Детето израства, когато средата около него го стимулира. Заобикалящите го предмети трябва да са интересни, привличащи вниманието. Би било добре периодично да се променят, защото именно новите биха събудили интереса му. Игрите, които са свързани с моторното развитие, също могат да оказват благотворно влияние върху езиковото развитие.

Ролята на семейството е много голяма. Колкото повече разговаряте с него, толкова повече го стимулирате самото то да говори. Редно е да изговаряте думите правилно, а изреченията ви да бъдат кратки и разбираеми. Четенето на книжки и дискутирането на историите също би спомогнало за развитието на речта. Можете да задавате въпроси на детето, за да го насърчавате да се изразява. Общувайте с него, не го пренебрегвайте!

Редно е да следите езиково-говорното развитие на детето си. В случай че имате колебание относно правилното развитие, обърнете се към специалист. Ако в действителност има проблем, то ранното му диагностициране е важно.

Автор: Нели Средкова

Консултант: Теодора Шаркова, логопед, тел. 0888461874; e-mail: tedy_buneva@abv.bg