Адаптация в яслата - Кенгуру

Визитка

Марина Титева е психолог и невро-моторен специалист с 9-годишен опит като водещ и ментор по адаптационна програма „Клас Подготве“, основан на Берлинския модел, с автор д-р Гергана Маркова. Тя помага на родителите да подкрепят децата си по пътя към смелостта и увереността. Съвместно със свои колеги предлагат обучение за майки и татковци, които желаят да започнат подготовката за адаптация в ясла у дома.

https://gerganamarkova.com/portfolio/adaptatsia/

Марина, какви са стъпките за успешна адаптация в яслата?

За успешната адаптация важни стъпки са: подготовката на детето за предстоящата раздяла (възрастта е различна според семейната динамика и индивидуалните особености на малчугана, но не по-рано от 12-18-месечна възраст), подготовка на родителите (психическа нагласа и готовност за раздялата), избор на подходяща за семейството ясла, подготовката на специалистите за водене на процеса на адаптация и ефективна комуникация между всички страни.

Как протича процесът?

Държавните детски ясли имат сравнително сходен метод на адаптация, при който детето започва с краткотрайно посещение, което постепенно се удължава.

Частните ясли работят по различни методики, като най-голяма популярност има Берлинският модел, при който родителят участва активно в процеса и постепенно намалява участието и присъствието си.

Каква е ролята на родителите и каква – на екипа на детското заведение?

Родителите имат важната задача няколко месеца преди „първия учебен ден“ да започнат да обучават децата си на изчакване и редуване, да потърсят варианти друг възрастен да се грижи за мъничето за няколко часа, да му разказват за предстоящото.

След това те са хората, които да помогнат на децата си да усвоят правилата за живот в яслата, като ги водят навреме, участват в инициативите на детското заведение, спазват самите те установените правила.

Следобед детето може да си тръгва превъзбудено по различни причини Тогава ролята на майките и татковците е да предложат нужното време, пространство и подкрепа за детето си, за да съумее да се регулира. Добре е възрастните да остават емоционално стабилни за нуждите на децата си, а по-късно, след като всички са спокойни, да потърсят информация и да обсъдят случващото се с екипа.

Дни на отворените врати

„Яслите могат да подкрепят този процес, като провеждат дни на отворените врати, да посрещат деца за игра на двора, за да се запознаят с тях предварително. Подобни практики се случват в различна степен в част от яслите и готовността за въвеждането им се увеличава. Родителите имат нужда в първите седмици да успокоят тревогата си, като получават достатъчно добра обратна връзка и насоки.

Когато двете страни работят в екип, третата страна – децата – ще могат да извлекат максимални ползи в процеса и действително да се приспособят, а не просто да се подчинят на новия за тях ред.“

Има ли разписани в наредба адаптационни модели в първия месец на постъпването в ясла в България и кой следи за спазването им? 

В Наредба 26 за устройството и дейността на детските ясли, чл. 10 задължава медицинската сестра или акушерка да „прилага индивидуален подход към всяко дете и активни грижи за новопостъпилите деца през периода на адаптацията им“. Към момента няма унифицирани национални стандарти за провеждане на адаптационна програма.

За осъществяването на този процес отговорност носят както директорите, които да въвеждат нови методики и да обучачават екипа, така и родителите, които да се информират и изискват спазването на наредбата.

Как да синхронизираме правилата у дома и в яслата?

Родителите могат да тренират заедно с децата си:

  • Дневен режим на детската ясла (време за сън, игра и хранене).
  • Социални норми и умения (редуване, изчакване и споделяне).
  • Умения за самостоятелност (събуване, измиване на ръце, самостоятелно хранене и пиене от чаша).

Дори да има разминаване в правилата у дома и в яслата, нека родителите обясняват, че всяка „къщичка“ има свои правила – по този начин показват на малчуганите, че уважаваме ценностите на яслата, дори и вкъщи да имаме различни, и обратното.

Интервю на: Ива Лалова