Първите уроци - Кенгуру

С трепет се вслушвате в движенията на вашия мъник в корема ви? Оказва се, че за да възпитате детето, трябва да започнете още сега, преди да се е появило на бял свят! Още преди раждането бебето вече чува, усеща вкус и мирис, дори улавя емоциите ви.

Изследванията на учените потвърдиха факта, че бебоците чуват и помнят още преди да са се родили. В едно от изследванията било предложено на жени, очакващи бебе, в продължение на 4 седмици (от 33-та до 37-та г.с.) да повтарят една и съща детска песничка. На 37-та седмица бебчетата реагирали на нея с промяна в сърдечния пулс. А към непознати песни не проявявали интерес. В друг експеримент предлагали на новородено да гледа лицата на хора, говорещи различни езици. След няколко дни френските бебета предпочитали да гледат френскоговорящите хора, а английските бебета - англоговорящите. При друго изследване учените достигнали до много интересни факти. Оказва се, че около 50-ия ден на бременността, когато при ембриона се появяват мозъчни импулси и първият етап от формирането на органите на зрението е завършен (окончателно очите се развиват към 5-ия месец от вътреутробното развитие), детето е способно да възприема зрителни картини, които вижда неговата майка, и дори да усеща свързаните с тях емоционални преживявания.

Този феномен се обяснява с това, че ретината на окото може не само да възприема външни сигнали и да ги предава на мозъка, но и да възпроизвежда образи, възникващи в съзнанието. Именно благодарение на това явление ние имаме цветни сънища.

Щом мъникът е способен да вижда „през очите на мама" и да възприема нейните емоции, то вътреутробното обучение и възпитание може да започне, независимо дали има активно участие от страна на бебето, или не. Щом малчо още докато е в корема на мама може да усвоява информация, защо да не започнете сега? Ще кажете: „Нали пред него е целият живот?!" Въпреки това, привържениците на вътреутробното обучение смятат, че не трябва да се изпуска такава великолепна възможност и привеждат своите аргументи. Оказва се, че такива деца проговарят по-рано, по-независими са, имат по-добра концентрация на вниманието и са по-спокойни.

Университет преди раждането

Един от първооткривателите на пренаталната стимулация е д-р Рене Ван де Кар, който преди 20 години основал Пренатален университет в Хайуър, Калифорния. В него бъдещите родители се учели как да стимулират разума на бебето още преди раждането. Той смятал, че 5-ият месец от бременността е най-доброто време за началото на развитието на бебето. Взаимодействието с обкръжаващата околна среда стимулира развитието на мозъка както до раждането, така и след това. С навлизането в 8-ия месец вътреутробното развитие на нови мозъчни клетки престава, но мозъкът продължава да се развива. Ако стимулирате клетките, те се свързват със съседните им клетки. Ако се появят достатъчно такива връзки, клетката се съхранява. С други думи, колкото повече се стимулират мозъчните клетки, толкова са по-здрави и ефективни връзките между тях, толкова мозъкът е по-развит.

ПРОГРАМА

Време

Отделяйте за занятията 5-10 минути, два пъти на ден. Както съветва д-р Кар, това е идеалното разписание за вас и бебето.

Най-добре е едното от занятията да провеждате сутрин, когато сте сами, другото - вечер, когато се прибира и бъдещият татко - все пак и той трябва да взема участие във възпитанието.

Кога да започнете?

Ван де Кар препоръчва да започнете пренаталното възпитание в края на втория триместър. Но дори и да започнете по-късно, не е фатално. Най-важното е да започнете.

Вербални и тактилни упражнения

През 5-ия месец от вътреутробното развитие бебето е готово да се учи да общува с помощта на звуците и допира. Така, слушайки серия от повтарящи се ритми на барабани, детето се запознава със звуци, различни от сърдечния ритъм на мама. Когато то мърда, започнете да играете с него, стимулирайки тактилните му усещания.

Към 7-ия месец от вътреутробния период вече сте придобили достатъчно опит и можете да започнете собствено „обучение" на вашето бъдещо дете.

Ван Кар казва, че именно в това време е много важно да разговаряте с мъника и да разбирате отговорите му.

Първи думи

Има 26 думи, които неродените още малчовци „трябва" да знаят. Целта е да се научат да асоциират определени чувства и емоции с думите. Те се делят на 7 групи и са свързани с:

  • допир (тропам, трия)
  • движение (качвам се, повдигам се)
  • движения на бебето (ритам, въртя се)
  • функции на тялото (кашлям, хълцам)
  • визуални усещания (светло, тъмно)
  • термални усещания (топло, студено)
  • звуци (музика, звук)

Думите се съпровождат с включване-изключване на светлината, докосване с топло и студено и др.

Накрая, идва ред на частицата „не". Например, след като мъникът се е запознал с думата „бутам", вие може да въведете фразата: „Не се бутай!" Особено внимание отделяйте на тези думи, които ще бъдат използвани при раждането, например: „Ето притискам" - при контракции.

Разкази и песни

Започнете от 8-ия месец на бременността, като съставяте от познатите на бебето думи прости фрази. Така затвърждавате езиковия му речник. Звуците на речта и ритмите се възприемат от различни центрове на главния мозък, затова му пейте и песнички.

Как да развием мозъка на бебето?

  • Мозъкът започва да се развива още през първите 3 седмици след зачеването.
  • Към 10-та седмица от бременността клетките на мозъка започват да изработват спонтанни импулси, които се съединяват с други клетки на мозъка.
  • В 12-та седмица количеството неврони се увеличава със скорост 250 хил. клетки в минута, към 20-та седмица - 500 хил. клетки в минута.
  • Към 20-та седмица мъникът има максимален запас мозъчни клетки, необходими за бъдещото му развитие.
  • През 7-ия месец от вътреутробния период детето започва да губи мозъчните клетки, които бездействат и не се стимулират.
  • През 8-ия месец този процес достига своя пик и мозъкът на бебето губи 40-75 % клетки. Някои от тях могат да се запазят, ако започнете за стимулирате развитието на мъника още преди да се е родил.     

Какво ново?

В последно време и в България се появяват училища и центрове за родители, в които освен на подготовката за раждането, се обръща внимание и на практическите методи за стимулиране на мозъка на бебето. Вече появяват различни изобретения, които помагат на родителите за пренаталното образование. Например специален музикален пояс, който се поставя на корема на мама, и позволява на бебето с помощта на движенията и бутанията му да променя музикалните звуци. Също така помага на мъника да чува по-добре бъдещия татко.

Без проблем можете да използвате най-обикновен уокмен и слушалки. Така преподавате първите уроци по чужд език, запознаете го с класическата музика. В Америка е разпространена системата BabyPlus на д-р Логат - 16 аудио уроци, представляващи последователни ритмични звуци, напомнящи сърцебиенето на майката. Звуците приличат на пулсиращата кръв в плацентата, но се различават по честота и ритъм. Детето се учи да разпознава различните звуци. Д-р Логат смята, че човешката реч и музиката са още доста сложни за развиващото се в утробата дете. Според него единственият разбираем език за нероденото дете е биенето на сърцето. Предоставянето на неголямо количество информация на разбираем език  е най-доброто обучение.

Нужно ли е обучение?

На всички родители им се иска тяхното дете да порасне умно, красиво и най-вече здраво. Противниците на пренаталното обучение смятат, че едно здраво дете може да пострада от неграмотно вмешателство в живота му в корема на мама. Периодът на бременността е предназначен преди всичко за това, да се формират всички необходими органи и системи на бебето за живота му навън. Освен това все още няма достатъчно доказателства за резултатите от методите на пренаталното обучение и отделните последствия. Бебето и мама губят доста сили, които са им необходими да свикват един с друг.

Според стари народни вярвания, бъдещата майка трябва да гледа красиви предмети и да получава положителни емоции, тогава и бебето изпитва сходни чувства. Как ще възпитавате вашия мъник, зависи само от вас. Главното е да получавате удоволствие!

Знаете ли, че?

През втория триместър от бременността бебето развива практически всичките си осезателни органи.

  • То вижда - при ярка светлина, насочена към корема на мама, бебето вижда слаба червеникава или оранжева светлина, която се приближава и отдалечава.
  • То чува - при звука на маминия глас, бебето замира и се вслушва. В този момент може да се регистрира изменение във волевата активност на главния мозък на детето. Освен това при резки, неочаквани звуци  то се стряска.
  • То усеща допир - при изследване с ултразвук в областта на устичката му, бебето се опитва да го хваща с ръчички.
  • То усеща вкус - през втория триместър бебето започва да поема от околоплодната течност и всеки път реагира различно. Това е така, защото водната среда около него приема вкуса на храната на мама.         

Автор: Биляна Цветкова