Привързаност към меки несоциaлни обекти - част 2
Независимо от съвременните теоретични твърдения, че привързаността към преходни обекти е нормална и почти универсална, трябва да се отбележи, че тя е културно обусловена.
КУЛТУРНА ОБУСЛОВЕНОСТ
Независимо от съвременните теоретични твърдения, че привързаността към преходни обекти е нормална и почти универсална, трябва да се отбележи, че тя е културно обусловена. Този феномен е най-широко разпространен в западната култура (особено в САЩ), докато в Европа и Азия процентът е значително по-малък.
ПРЕДИМСТВА НА МЕКИЯ НЕСОЦИАЛЕН ОБЕКТ
Такъв сигурен обект предоставя не само емоционален, но и осезаем комфорт и успокоение. Той напомня за родителите и осигурява спокойствие и душевен мир. Преходните обекти са едни от най-силните символи на детството. Според някои автори този тип привързаност може да се появи още на шестмесечна възраст. Тогава се наблюдава първото доказателство за независимост, но пикът му е между 18 и 30 месеца. Като най-нужен и ценен обектът на сигурност се явява по време на втората, втората и половина годинка. Това може да се дължи на факта, че в този период децата придобиват необходимите умения, които им позволяват да взаимодействат с други хора освен най-близките. Меките несоциални обекти са неустоими, защото са пухкави, топли и абсолютно предвидими. Освен че предоставят сигурност, те позволяват на детето да покаже своята автономност. Малките изключително се забавляват, когато разберат, че могат да имат авторитет спрямо нещо. Автори като Кътнър смятат, че употребата на мек обект е голяма стъпка в развитието по посока самостоятелност. Освен всичко това преходният обект може да осигурява и приятелство на вашето дете, да позволява експериментирането на различни роли в една щадяща среда.
Децата трябва да бъдат разграничени. Някои хлапета никога не са имали такъв обект, други сменят един с друг за кратки периоди от време, а трети се придържат на един и същ с години. Няма причнина за притеснение от вида и продължителността на връзката между мъника и обекта (за разлика от връзката с биберона), щом тя не повлиява на социалното и езиковото му развитие.
И НАКРАЯ
Наличието на връзка между детето и неговия любим обект, щом тя е налице, е нещо много специално и ценно за него. Тя спомага за неговото емоционално развитие. Обектът помага на детето да се справи при промени и преходи като този между бодърстване и сън или да бъдеш с родителите си и да бъдеш с детегледачката, или на градина. Той винаги напомня за мама и тати по допир, миризма, топлина. Детето го носи със себе си навсякъде и всеки ден, независимо колко е мръсен, захабен или смачкан. Привързаността към мек несоциален обект може да окаже голяма подкрепа както за хлапетата, така и за родителите особено в ситуации на раздяла, въвеждане на нови лица в обкръжението (като детегледачки), при трудно и тревожно заспиване, дълго пътуване, постъпване в нова градина, по време на медицински прегледи и т.н. Това обаче не означава, че обектът може да изпълнява всички функции на родителите, има моменти и ситуации, при които той не е ефективен в осигуряването на спокойствие така, както майката и бащата.
Автор: Ина Сименова - логопед, клиничен психолог