Пристрастени към екрана - Кенгуру

Забавеното развитие на речта и проблемите със зрението не са целият списък от проблеми, които детето може да има поради ранно гледане на анимационни филми или безобидни на пръв поглед клипчета. Свикнали сме да живеем, заобиколени от електронни джаджи, но е редно да си задедем въпроса: „Как те влияят на мозъка на детето?“.

Екрани без граници

Най-вероятно следните няколко ситуации са познати на повечето вас: Пускане на анимационно филмче, за да нахраните детето без проблеми, даване на таблет за по-бързо обличане без драма, връчване на телефон, докато чакате своя ред в поликлиниката. Познато ли ви е? И колко често използвате тези методи, за да успокоите детето?

Понякога случаите са толкова много, че времето, прекарано пред екрана, достига един час или дори повече. И ако говорим за мъниче под една година, е добре да знаете, че това е критична цифра, която може да бъде разрушителна за развитието на едно малко дете.

Стандарт за „време пред екрана“

Според СЗО гледането на всякакви екрани е строго противопоказано за деца под една година. През първата година от живота си децата се развиват с бързи темпове и дори малко време пред екрана може да донесе непоправима вреда, тъй като при напрежение на зрението кръвоснабдяването на мозъка се нарушава.

Без анимационни филми по време на хранене

През втората година от живота също е препоръчително детето да се справя без анимационни филми, според специалистите. Времето пред екрана за деца на възраст от 2 до 4 години не трябва да надвишава 1 час на ден. И няма значение как точно детето получава това време пред екрана: с гледане на анимационни филми, игра на таблет или просто използване на телевизора като фон.

Телевизия за фон

Родителите често включват телевизора, за да отвлекат вниманието на детето, а в много домове телевизорът работи като фон през целия ден. Само фонът обаче също се брои като време на екрана. В края на краищата фоновият шум според лекарите е една от основните причини за забавеното развитие на речта при децата.

Забавеното развитие на речта може да се счита за състояние, когато на 2 години речникът на детето е по-малко от 85 думи. Основните причини са две. Първата е церебрална исхемия, казано по-просто – липса на кислород. И втората причина, която пречи на детето да говори навреме, е фоновият шум. Това са всички разсейващи фактори – звуците на телевизори, телефони, таблети, радиоапарати, дори твърде силните градски шумове.

Пристрастени към екрана

Не е тайна, че всички екрани имат пристрастяващ ефект върху мозъка ни. Докато ги гледаме, се произвежда хормонът на удоволствието, а мозъкът изисква повече и повече. Ярки цветове, често мигащи изображения, плаващи ефекти, интерактивни елементи и различни грабващи вниманието звуци имат силен стимулиращ ефект върху мозъка. Детето замръзва и се задейства ефектът „телевизорът се включва, мозъкът се изключва“. И дори когато малкото човече излезе от това състояние, мозъкът все още обработва получената информация за дълго време.

Последиците:

  • нервост и избухливост;
  • проблеми със съня;
  • плач без причина;
  • хиперактивност;
  • невъзможност за самостоятелна игра;
  • проблеми с поведението в училище;
  • социални проблеми;
  • намалено творческо мислене;
  • липса на въображение.

Всеки допълнителни 30 минути екранно време увеличават риска от забавяне на езика с 49%.

Най-ценното, което можем да дадем на детето, е времето, прекарано с нас. Съвместната игра, общуването, вниманието, обичта и грижата са най-добрият начин за неговото правилно и пълноценно развитие. И никакви мобилни устройства или телевизори не могат да заместят това.

Автор: Нели Христова