Честно ли е да живеем с мисълта, че момчетата са обречени да бъдат двойкаджии, а момичетата винаги ще държат първите места сред отличниците? Не, разбира се! Ученето е нещо специално и заема голяма част от живота ни. Различията в начина на мислене на двата пола се проявява и в тази сфера от ежедневието ни. Наблюдавайте внимателно детето си - от какво се интересува и какво не буди любопитството му. Ако хлапето не успява да научи очакваното от вас или учителите, може би трябва да смените тактиката.

Няма неспособни деца. Няма и мързеливи деца. Постарайте се не да казвате колко е 2+2, а да предизвикате детето само да поиска да узнае резултата.

МОМЧЕТАТА, МОМИЧЕТАТА

От самото зачеване момчетата и момичетата се развиват по два различни начина. От раждането си двата пола показват различна успеваемост. Момичетата започват да говорят по-рано и запасът от думи е по-богат при тях. Те, също така, по-лесно се концентрират, докато момчетата са по-разсеяни, но и по-настойчиви. Силният пол се увлича от по-активни и даже агресивни игри и също така обича да влиза в ролята на завоевател. В детската градина момичетата общуват по-добре в групи и лесно приемат нови попълнения в кръга си. Момчетата обаче общуват без проблем с възрастни хора. Появи ли се конфликт, те го решават със сила. Към новите се отнасят с недоверие - всеки първо трябва да си извоюва авторитет.

Полът е от огромно значение и за начините на приемане, научаване и възпроизвеждане на информация. Ето защо е важно и методите на възпитание да се различават. Като вземете предвид индивидуалния характер на вашето дете, можете да приложите съответния начин на обучение.

ОСОБЕНОСТИ В ХАРАКТЕРА НА МОМИЧЕТАТА

*Момичетата мислят в детайли и харесват конкретните неща. Ако дъщеря ви е навършила 2 години, можете да й купите игра с букви - магнити, дървени или пластмасови. Оставете я да ги реди както й харесва. Постепенно ще започне да ги поставя в правилни срички и думи.

* Те се адаптират много бързо към новата обстановка в яслата, детската градина или училище. Готови са да повтарят поднесената им информация, докато я научат. Още от 6-месечна възраст можете да четете много приказки на момиченцето си, да й пускате да слуша приказки и песнички.

*Най-често използват близкото си зрение. Доставя им удоволствие да играят в малко, тяхно си място - ъгъл, под масата, между диваните. Предложете на момиченцето над година и половина да играете на магазин, ресторант, майки и дъщери. Опитвайте се да броите опашките от косата на куклата, чинийките в сервиза, ластиците в кутията за бижута. По този начин ще поставите началото на интересната математика.

* Те обичат да фантазират. Съчиненията на тема по техен избор се получават много по-хубави от тези по зададено заглавие. Малките принцеси, независимо от възрастта си, трябва винаги да имат под ръка пособия за рисуване, за да изобразяват фантазиите си. Запомнете - не критикувайте рисунките на дъщеря си!

ОСОБЕНОСТИ В ХАРАКТЕРА НА МОМЧЕТАТА

* Те се опитват да избягат от контрола на възрастния при първа възможност. Ето защо повтарянето на цели стихотворения няма да свърши работа при момчетата над 4-годишна възраст. Можете да му „подхвърляте" по два реда или един куплет, докато си играете. Така по-лесно ще запомни цялата информация.

* Те използват преди всичко далекогледството, затова стаята не им е достатъчна за игри. На момчетата им трябва площадка, поляна, парк, за да ритат топка, да карат колело или да играят на баскетбол - занимания, развиващи координацията и пространственото ориентиране.

* Момчетата се ориентират много по-бързо от момичетата. От най-ранна възраст можете да го карате да намира определена играчка в детската стая, да се криете или да подреждате пъзели и строите с конструктори.

* Те имат голям проблем - природата им не им позволява да съсредоточат вниманието си в дадено занимание. Когато момчето навърши 3 години, започвайте да броите кубчетата, които превозва камионът, вагоните на влакчето. Умори ли се хлапето? Поиграйте на риболов с магнитна въдица, но вземете на детето игра с цифри върху рибките, за да се запознаете с математиката, докато се забавлявате.

КАК ДА ПРАВИТЕ ЗАБЕЛЕЖКИ

* Не забравяйте за различията между учението на двата пола. Ако детето е направило беля или е получило ниска оценка в училище, спомнете си за особеностите му. Ако мъникът е момче, то се нуждае от кратко обяснение на ситуацията и точни напътствия за решението на проблема, докато момичетата имат нужда от дълъг, обстоятелствен и спокоен разговор, за да се убедят в правотата на вашите изказвания.

* Давайте повече почивка на момчетата. Те се нуждаят от кратки напътствия, поднесени начесто. Момичетата могат да получат няколко задачи наведнъж и да бъдат оставени на спокойствие да ги решат.

* Резкият тон може да разплаче момичето и да накара момчето да се инати. Не го използвайте!

* И двата пола се нуждаят от поощрения и трудно приемат насмешката и натякването, че другите деца са по-добри от тях в дадено занимание.

ЗАПОМНЕТЕ!

Никой не може да каже кои са по-умни - момчетата или момичетата. И не е нужно. Те просто са различни! Иначе историята е показала, че таланти и от двата пола има във всички сфери от живота - въпрос на учене.

 

Автор: Десислава Христозова