Децата и екраните - Кенгуру

Задава въпрос, сигурен, че знае отговора: „Децата ви сигурно обичат iPad?”. Първите таблети на компанията са току-що излезли на пазара. Получава обаче неочакван отговор: „Децата ми никога не са го ползвали. Ние ограничаваме достъпа им до технологиите вкъщи.“ По това време дъщерите му са били на 12 и 15 години. Оказва се, че Стив Джобс далеч не е единственият магнат в технологичния свят, взел подобно решение.

Визитка

Александрина Георгиева е съпруга, майка на две деца, програмист по професия. След като осъзнава негативното влияние на технологиите, решава да създаде фондация „Офлайн Кидс“ като насърчение и помощник за отглеждане на деца далеч от екраните.

Опасно ли е екранното време за малки деца?

Все повече специалисти алармират за проблемите, породени от ранното и прекомерно използване на технологиите. Тук ще засегна само няколко:

  • Екраните имат негативно влияние върху детското развитие – най-изявените и често срещани проблеми са забавено проговаряне, дефицит на внимание, проблеми с концентрацията, тревожност, хиперактивност, агресивно поведение, неспокоен сън и т.н.
  • Гледането на екран спира производството на хормона мелатонин, който отговаря за циклите на съня и бодърстването на човешкия организъм. Синята светлина, излъчвана от всеки дисплей, кара мозъка да мисли, че е ден. Резултатите от това са по-трудно заспиване и по-ниско качество на съня.
  • Екранното време влияе силно и пряко върху играта на децата. Технологиите учат да се чувстваш отегчен от всичко наоколо. Никоя образователна игра не може да „нахрани“ мозъка така, както телефонът, колкото и интересна и добре подготвена да е тя. Децата искат отново и отново това бързо удоволствие, а родителите изнемогват в опити да намерят заместител.
  • Когато сме пред екрана, се отделя хормон, наречен допамин, който води до пристрастяване. Това е същият хормон, който се отделя, когато възрастните пият, пушат, играят хазартни игри и т.н. Колкото по-рано започне екранната дейност, толкова по-голяма е вероятността детето да развие зависимост.

Спокойствие и забавление

Комуникирам си с много родители, които по една или друга причина решават да преустановят екранното време на децата. Всички те споделят, че до няколко дни малките стават много по-спокойни, спят по-добре, започват да играят сами и всъщност родителството става в пъти по-лесно. Заедно с това възрастните добавят, че „вкъщи стана много весело“.

Какво може да предложи един родител, вместо екран?

  • Играчки, книжки и занимания според възрастта и интересите на детето. Много често родителите правим грешката да предлагаме активности, които ние смятаме за интересни и забавни. Децата имат свои потребности и интереси според възрастта. Ако насочим вниманието си да наблюдаваме индивидуалните интереси към даден момент, можем да изберем дейности, с които детето да се заиграе за много по-дълго време. За предпочитане са играчки, изискващи то да бъде активно – такива, които се използват по безброй начини, развиващи въображението (топка, пластилин, конструктор и т.н.).
  • Някои родители споделят, че включват децата в домашните задължения, вместо да предлагат екран, за да стоят малките спокойни, и това ги превръща в приятни споделени моменти.
  • Ако детето усилено търси вашето внимание, е много вероятно то да има непосрещната нужда. Отговарянето на тази нужда може да подари спокойствие както на него, така и на вас.
  • В случай че решите все пак детето да има някакво екранно време, поставете ясни граници за използването му, в зависимост от неговата възраст и потребности. При по-малките деца може да бъде сутрин, след закуска. При по-големите – след като са изпълнени личните задължения и са написани всички домашни. Можете да определите правилата на „семеен съвет“, да ги напишете/нарисувате и поставите на видно място и те да бъдат спазвани от всички.

Полезно

Още полезни съвети и идеи ще намерите на сайта offlinekids.bg, или като ни последвате в Instagram (offlinekids.bg) или Facebook (Offline Kids).

Автор: Александрина Георгиева