Алтернативи на наказанията - Кенгуру

Възрастните наказват поради две основни причини. Първо, защото се чувстват безпомощни и уморени и не знаят друго какво да направят. И второ, защото много добре знаят какви усещания и чувства причинява наказанието. Самите те също са били наказвани в своето детство. Често погрешно разбират възпитанието.

Много малко от нас, възрастните, всъщност не са били наказвани. Сред най-често използваните наказания, които се предават и от поколение на поколение, са:

  • словесни обиди или нападки – възрастният заплашва, обижда или отправя коментари и упреци по отношение на личността или поведението на детето;
  • ограничаване на физическата активност на малчугана: с вдигнати ръце в ъгъла, да стои на столче, без разходка и др.;
  • лишаване от привилегии – отнемане на играчки и вещи (напоследък основно технологии – телефон, таблет или детско филмче) или сладки неща и любима храна;
  • сърдене – възрастният отказва да разговаря с детето и игнорира присъствието му;
  • чрез извършване на дейност – почистване на стаята, миене на чинии, четене на книга, преписване на текст или определени изречения от типа на „Аз повече няма да правя така!“ и др.;
  • физически наказания – удряне, скубане, дърпане на ухото, стискане за ръката, щипане и др.;
  • други.

С какво да заменим традиционните наказания?

Често се изисква изобретателност от страна на родителите, за да променят възпитателните си модели. Важни са ролите на бащата и майката. Специалистите препоръчват правилата в семейството да се налагат и съблюдават от таткото, наказанията – също. Последните не бива да се отлагат във времето, като за малките деца те следва да бъдат в рамките на деня.

Ето някои интересни предложения, споделени от родители:

„Оправи белята“

Ако детето е направило нещо неприемливо, може би е добра идея да му позволите да поправи стореното: нарисуваните стени може да се опита да почисти, разлетия сок по пода – да забърше, счупеното – да изхвърли, и т.н. В семейството е добре да се установят определени правила, които всеки е длъжен да спазва. Личният пример на възрастните е от основно значение.

Приказка вместо наказание

Специално подбрани приказки помагат на децата да научат нормите на поведение по подходящ за възрастта начин. В приказните истории главният герой извършва подобни на детето действия или бели, а в края на историята разбира, че трябва да поправя грешките си например. Много родители измислят свои приказни истории, за да пресъздадат чрез тях неприемливото поведение на детето и да му помогнат да научи поуките от него. Когато наказвате, детето или започва да изпитва вина и става твърде подчинено, или се гневи и става отмъстително – опитва се да възстанови нарушената според него справедливост.

Шеговито наказание

Това наказание е подходящо за малки бели. Препоръчително е да го използвате, за да научите детето на някои навици или привички. Например, ако мъничето постоянно забравя да си обува пантофите, „наказанието“ може да бъде да ги обуе и събуе няколко пъти, като през това време повтаря: „Обуй своите пантофи ти, време губиш за игри”. Друг пример: „Който не гаси светлината в банята, той трябва да каже стихотворение или да изпее песен за наказание.“ Детето бързо ще се умори да си губи времето в „глупави“ дейности  и ще се научи да прави това, което искате.

Заслужи си привилегия

Все повече родители предлагат на децата да си заслужат предпочитана активност или предмет. Малкото човече може да получава повече време за игра или почивка, като се старае да прави това, което възрастните одобряват. Ето как изглежда това: Детето обича да строи с конструктор, но често времето не е достатъчно. То може да си спечели още: допълнително 5 минути, ако си оставя дрехите в коша за пране, 5 минути – ако отсервира, 10 минути – ако през деня не е използвало забранени думи, и т.н.

Без технологии

Като психолог не препоръчвам да се използват технологии за поощрение. Видеоигри се играят само след завършено домашно, и то за определен период от време.

Пребройте колко пъти на ден хвалите и прегръщате детето си. Ако се карате по-често, отколкото хвалите и поощрявате, трябва бързо да промените използвания възпитателен модел. Иначе наказанията ще се превърнат в основен инструмент за възпитание!

Автор: Теодора Пампулова

Детски психолог, координатор на Дружеството на психолозите в България за гр. Пловдив и областта.