Развитие на фината моторика - Кенгуру

С времето, обаче, то се научава да борави все по-добре с пръстите си и започва да координира движението им, както и тези на ръцете. Именно фините движения, които извършва с пръстите, се наричат фина моторика.

Фината моторика всъщност е умението за координация и контрол на малките мускулни групи на ръцете, пръстите, краката, езика, очите. Когато говорим за фина моторика, най-често визираме координираните движения, изискващи голяма точност, които се извършват с пръстите на ръцете – хващане, поставяне, боравене с различни предмети. Колкото е по-добре развита фината моторика у детето, толкова по-добър резултат има от задачата, която му е поставена, и толкова по-бърза е скоростта на изпълнение на тази задача.

Много често обаче липсата на говор се свързва с отсъствието на добре развита фина моторика, и обратното – посредством развитието на моторните движения се развива и речта при детето.

Периодът на развитие на моториката се нарича чувствителен и би могъл да се раздели на два етапа:

- От раждането до навършване на 2,5 години – през този период неориентираните движения на бебето започват да стават все по-координирани и контролирани от него. За да се подпомогне развитието на детето, родителите следва да му дават играчки и предмети от ежедневието, които то да може да докосва, да тупа, да подхвърля, да обръща и дори да вмъква едно в друго, и да го насърчават да извършва и повтаря многократно разнообразието от подобни действия.

 - От 2,5 години до навършване на 4,5 години – период на усъвършенстване на движенията, в който детето започва да използва координирано и двете си ръце за фини действия, като хващане на малки предмети и съзнателното им поставяне на конкретни места.

Как да помогнете на детето?

Малчуганите усвояват уменията чрез игра. Играйте заедно с него на различни игри, които биха могли да подпомогнат развитието на фината моторика. Избирайте му по-дребни и малки играчки, а не масивни такива. Игрите, които развиват фината моторика на детето, биха могли да са свързани с много и различни действия: вгнездяване; нанизване; моделиране  с пластилин; търсене на дребни предмети в пластилин или тесто; рязане с ножичка на цветна хартия на линии, вълнички, спирали; изрязване на картинки, апликиране, лепене на колажи от различни материали; оцветяване; очертаване и защриховане; рисуване на хоризонтални, вертикални линии; мачкане и късане на хартия; слагане на капачки, топчета, пръчки в кутии с различни отвори за подобряване на координацията ръка-око и др.

Детските игри

Ето част от игрите, които можете да практикувате у дома:

Нанизване на мъниста: Купете различни по големина мъниста и пайп клийнъри или корда, според това каква е големината на мънистата. Покажете на детето как може да ги нанизва и изнизва. Не забравяйте, че както нанизването, така и изнизването, изискват умения, свързани с фините движения на ръцете и пръстите, и развива координацията ръка-око.

Нанизване на връзки: Изрежете дебел картон във формата на обувка, пробийте дупки, нанижете връзка и научете детето как да връзва и развързва връзките.

Игра с катинар: Вземете няколко катинара с различна големина и оставете хлапето да открие кой ключ за кой катинар е.

Рисуване в пясък: Покажете на малкото човече как може да рисува в пясъка с плавни движения. Така то ще развихри своето въображение; ще може както да нарисува картина, така и да изписва различни букви.

Преливане или поставяне на материал от един съд в друг: Вероятно първоначално ще му бъде трудно, но след като свикне, детето ще иска все по-често да играе тази игра. Играта е полезна за него, защото тя му помага да осъзнае, че един предмет (или материал) би могъл да бъде побран в друг.

Игра с щипки: Изрежете от картон фигурка, например таралеж. Вземете щипки и покажете на дребосъка как и къде да защипва щипките, които ще се превърнат в бодлите на таралежа.

Освен игрите, бихте могли да включвате в ежедневните занимания на детето и предмети, различаващи се по цвят, форма и големина (топки, пирамиди, играчки-фигури, бутащи играчки и др.), тъй като те спомагат за развитието на цветоусещането и координацията, както и за опознаване на различните материали.

Автор: Нели Средкова

Консултант: Надежда Ножарова,

 логопед в център „Съвременни родители”