Малки откриватели - Кенгуру

През това време безпомощното и напълно зависещо от своята майка бебе ще се превърне в решително двегодишно мъниче, което смело ще опознава света около себе си, докато ние му помагаме и го насърчаваме.

0-4 месец

Научава се да хваща и да задържа

Новороденото приема и реагира на стимули, идващи от околната среда, но по-голямата част от неговите действия се основават на вродените рефлекси. Например, когато докоснете устата на бебето, то автоматично ще обърне главичка и ще се опита да суче. Ако пък поставите някаква играчка върху отворената му ръчичка, то ще притисне пръстчета върху нея, все едно се опитва да я задържи да не падне.

И точно тези вродени реакции формират основата за развитието на допълнителни умения. С течение на времето, когато детето се научи да практикува рефлексите си, например да хваща, действията му ще стават все по-точни и целенасочени. Благодарение на това то ще може да задържа предмети и да ги използва така, че да изследва света около себе си. През периода до 4-ия месец детето се интересува най-много от движенията на собственото си тяло. Бебето обича да играе със собствените си пръсти, или да рита с крачета.

4-8 месец

Иска да знае кое как работи

Когнитивното развитие на бебето е тясно свързано с физическото му развитие. И така, през този период бебето, заедно с усъвършенстването на хващането и задържането, се интересува най-много от това как точно работят играчките и защо, например, часовникът звъни. Детето повече от всичко е отворено за социални взаимоотношения и е щастливо да играе, като това е времето, в което мама и татко с удоволствие забелязват, че то се ядосва, когато не може да получи нещо, или се радва, ако успее да го направи.

8-12 месец

Все по-смело открива света наоколо

Специалистите смятат, че осмият месец от живота на бебето е крайъгълен камък в когнитивното му развитие, благодарение на уменията, които то е придобило до този момент. Способността да седи, или да пълзи, отваря нови и нови възможности пред него и то има право да избира обекти, които го интересуват, за да отиде в желаната посока. Тази свобода, от една страна, го прави щастливо, а от друга - създава страх и несигурност. Бебето изследва обкръжението с нетърпение, но се нуждае от някой, който да го пази, за да се чувства спокойно. На този етап от развитието малкото човече започва да разбира закона на постоянството на обекта, т.е. майката или бащата не изчезват, когато не ги вижда около себе си.

12-18 месец

Обича да експериментира

Детето на 1 годинка е опитен изследовател и подобно на учените може да състави хипотеза, а след това да я тества. То се интересува от всичко - тоалетна хартия, прибори за хранене, клонче от дърво. Най-доброто забавление за малкото човече е да открива чрез опит и грешка как да използва даден предмет. На този етап от развитието детето нетърпеливо хвърля и умишлено пуска предмети, за да наблюдава как се държат и дали издават някакви звуци. Подобрената координация на тялото дава увереност на детето да експериментира и със своето собствено тяло - то обича да се изкачва и слиза от високи обекти или стъпала. Детето може да имитира поведението на възрастните, например, да се преструва, че говори по телефона, или разбърква въображаема супа с лъжица в купичка.

18-24 месец

Разбира всичко, което му казвате

Този период е известен като огромен скок в когнитивното развитие на детето. То разбира всичко, което му казвате, и може да изпълнява прости команди. Умее да  комуникира по-добре и успешно използва нови думи, които научава ежедневно. Сега детето става все по-ангажирано в символичните игри, като използва кукли, и можете да забележите, че имитира готвене, хранене, преглед при лекар или нещо друго, което го е впечатлило силно. По този начин детето не само че разбира и имитира успешно възрастните, но развива способността си да осъзнае принципите на причинно-следствената връзка. Именно тези игри ще станат ключ към развитието на социалната и емоционалната компетентност на малкото човече за в бъдеще.

Автор: Нели Христова