Още от първите дни на живота си мъникът проявява слухови предпочитания. На какви звуци обръща внимание, в кои се заслушва и кои са му неприятни? В течение на първата година детето ще се научи да се ориентира в света на звуците, да ги възприема и запомня. Задачата на родителите е да му помогнат в това.

1-3 месец

„От къде идва звукът?". Покажете на мъника ярка дрънкалка на разстояние 50-60 см от нивото на очите му. Когато погледът му се спре върху играчката, я подрънкайте. Ще видите как притаява дъх, заслушвайки се в непознатия звук. След известно време може да усложните упражнението. Разклащайте дрънкалката отдясно и отляво, над главата на детето, приближавайте я на 20-30 см и отдалечавайте на метър и половина. Нека слушайки, опитва с поглед да намери източника на звука.

„Чудото музика". Зашийте на детските чорапки и по маншетите на някоя блузка камбанки с отчетлив мелодичен звън и му ги убувайте по 6-7 минути няколко пъти на ден. Като вдига ръце и крачета, детето ще слуша звънчетата. Тази игра помага за развитието на слуховата концентрация и реакциите за ориентиране. Въпреки че то обръща поглед по посока на звука, неговата зрителна и слухова системи са недостатъчно координирани. Така се подпомага тяхното развитие.

„Различни звуци". За играта пригответе 3-4 играчки, издаващи различни звуци. Това може да са например звънче с нежно звучене, дрънкалка с тих или силен звук, гумена играчка с пискун, музикална кутийка и т. н. Демонстрирайте пред детето предмета и издавания от него звук. То се вслушва в многообразието на звуците, различава предметите, съотнася ги и запомня със съответстващото им звучене.

„Дрънкалка за количка". Сложете над детето дрънкалката за количка. Нека, движейки ръчички и крачета, опитва да я докосне. При тези опити то ще слуша и звука. Също ще се опитва и да фокусира погледа си върху неговия източник - ярката дрънкалка. Постепенно ще се научи да удря по играчката целенасочено, за да зазвучи. Тази игра е полезна за развитие на зрително-слуховата координация и формира целенасочени действия.

„Слушаме музика". Пейте песни на детето си. Желателно е вашите изпълнения да бъдат разнообразни по ритъм, темп и тембър. Мъничето ще бъде много щастливо, ако докато пеете, го държите на ръце и поклащате в такт с мелодията. Може да пуснете и диск със записани звуци от природата, класически мелодии или детски приказки.

3-6 месец

„Вземи дрънкалката". Покажете на мъника дрънкалката. Привлечете вниманието му с нейното звучене. Предложете му да я вземе и подрънка. Играта с дрънкалката развива зрителната, слуховата и моторната координация.

„Издава звук". Мъникът се учи да взема играчки с ръце, да борави с тях. Предлагайте му удобни за захващане играчки със звуков ефект. Манипулирайки играчката, издаваща звук, мъникът се учи да слуша, да намира връзката между действието върху нея и произведения звук.

„Гумени играчки". Дайте му гумена играчка с пискун. Вземете малката ръчичка в своята и покажете как правилно да я натиска, за да произвежда звук. Може и да обиграете тези действия. Попитайте го, например, „Как пиука пиленцето? Ето така - пи-пи-пи.".

„Мечето пее". Вземете мека музикална играчка - мече, куче и др. Пуснете музикалния механизъм. Показвайки играчката, казвайте „Чуй как пее мечето".

„Да поговорим?". Разговаряйте често с детето, разказвайте му за света и окръжаващите предмети и слушайте как ще ви „отговори". Проговаряйте своите действия, задавайте му различни въпроси, повтаряйте звуците, които то издава. Общувайки, се старайте да привлечете вниманието му  към себе си, предизвиквайки в отговор усмивка. Произнасяйте различни звукове - така го приобщавате към родната реч и го учите да я разбира. 

„Мама се е скрила". Детето вече може да отличава познатите гласове от непознатите, различава строгия и ласкавия тон на гласа, знае името си и откликва на него. Отидете в другата стая и оттам извикайте мъника по име. После се приближете и го извикайте още веднъж. Влезте в стаята - той трябва да гледа към вратата, очаквайки вашата поява. Покажете се и го назовете по име. Кажете: „Мама се върна!".

„Да танцуваме". Направете плейлиста с детски песни и мелодии от различни жанрове и музикални композиции: баладични, бързи и ритмични, радостни. Вземете мъника на ръце и танцувайте на различни мелодии. Под звуците на приспивни мелодии или валс плавно се въртете из стаята, поклащайки се в различни посоки. На бързите мелодии се движете по-активно, приклякайте, пружинирайте с крака. Задължително обръщайте внимание на това каква е музиката, която звучи. Назовавайте жанра.

6-9 месец

„Музикални инструменти". За музикалното развитие подберете няколко инструмента: металофон, барабан, детско пиано. За маракаси може да се използва обикновена дрънкалка. Дайте в ръцете на детето един инструмент и му покажете как се свири на него, като му оставите време да „порепетира". После му предложете да посвирите заедно. Привлечете и другите членове на семейството, раздавайки на всеки по инструмент. И започнете концерта - една весела какафония, в която може и да припявате.

„Звуци и копчета". За развитието на слуховите усещания и възприятия набавете музикални играчки с копчета. При натискането на дадено копче се произвежда някакъв звук, мелодия или гласа на различни животни. Това са идеални играчки, които стимулират развитието на възприемането на различни звуци.

„Как разговарят животните". Сложете детето на коленете си и разлистете книга с красиви изображения на животни. Показвайте и питайте: „Ето това е котка. Как прави тя? Мяу-мяу. Покажи къде е котето? Какво прави то? Произнасяйки различни звуци, мъникът се учи да разбира речта, слуша своя глас и възприема гласа на другите хора и животни.

„Открий разликите". Поставете детето на коленете си, така че да ви вижда. Произнесете някакъв повтарящ се звук, например „га-га-га". После променете произнесения звук на някакъв съзвучен, например „ба-ба-ба". В хода на играта променяйте и тембъра на гласа си. Така мъникът ще опитва да улавя разликите в произнасяните от вас звуци.

9-12 месец

„Театър". Поиграйте с детето на приказка, в която има много животни. В процеса на спектакъла озвучавайте гласовете на животните: петелът пее „Ку-ку-ри-гу-у!", кучето лае „Бау-бау!". Произнасяйки звуковете, подтиквайте мъника да повтаря след вас. Обезателно го хвалете за правилното произношение.

„Светът в звуци". Насочвайте вниманието на мъничето върху звуците в дома и навън. Това може да бъде тиктакането на часовника, течащата от крана вода, лаят на кучетата, шепотът на листата. Нека детето повтаря чутото. Увличайки го в игри, неусетно го запознавате със света на звуците, помагате му да запомня и възпроизвежда звуковите форми.

„Детска дискотека". Научете мъника да танцува и пляска с ръце в такт с мелодията. Пуснете диск с детски песнички и влезте заедно в ритъма на танца. Пейте песничката, а мъникът може да припява на своя език.

 

Автор: Силвия Чалъкова