Детето не проговаря
Месеците минават и колкото повече наближава годинката, толкова по-голямо е нетърпението на всеки родител да чуе първите думи на своя мъник. И макар че моментът на проговаряне е различен за всяко дете, прието е, че на около годинка то може да изговори поне една дума, на две години може да използва две словосъчетания, а на три успява да произнася цели изречения.

Възможно е обаче при някои деца първите думи да не бъдат произнесени след навършване на година, нито на две. Ако това се случва и с вашето мъниче, нужно е да знаете, че проговарянето може да бъде повлияно от следните фактори:
- Състоянието на слуха – проблеми със слуха и инфекции на ушите могат да доведат до проблеми и с проговарянето.
- Социалната среда – колкото повече време отделят родителите на общуването си с детето, толкова по-голяма е вероятността то да проговори по-рано.
- Орално-моторни проблеми – при наличието им има проблеми с областите в мозъка, които отговарят за речта, като това затруднява координирането на устните, езика и челюстта, за да се възпроизведе звук. При такива деца обикновено се наблюдава и затруднение при храненето.
- Преждевременното раждане може да доведе до забавяне на проговарянето.
Нормалното неврологично и психомоторно развитие са задължително условие за проговаряне.
Много често се оказва, че децата нямат проблеми със слуха, нито каквито и да е други трудности, възпрепятстващи нормалното им развитие. Те разбират думите на родителите си, използват мимики и жестове, посредством които общуват със семейството си, но не умеят да изразяват желанията си с думи. В този случай специалистите говорят за изоставане в говорното развитие. В повечето случаи обаче тези деца много бързо догонват своите връстници, като често пропускат първоначалните етапи, свързани с проговарянето, и започват още от самото начало да си служат с думите, чието значение вече знаят.
Как да стимулирате детето да говори?
Ако сте сигурни, че то разбира нещата, които му казвате, бихте могли да се опитате да стимулирате проговарянето му. Ето как:
Говорете му
Помнете, че телевизията не може да замени живото общуване. Разговаряйте с детето си. Започнете да го правите още от самото му раждане. Само така то ще се научи да разбира това, което чува. Стремете се да прекарвате часовете, в които бебето не спи, заедно. Редно е през тези първи години приоритет за вас да е вниманието към вашето дете.
Говорейки, изговаряйте думите правилно, защото в противен случай то ще ги заучи по един погрешен начин. Повтаряйте му често думичките „ма-ма“, „ба-ба“, „та-ти“. Това са все простички думи, изградени от по две срички, които са лесни и за произнасяне от самото дете. Стремете се обичайните ритуали да са съпроводени с едни и същи фрази. Повтаряйте ги многократно.
Освен че е нужно да разговаряте активно с детето и да го стимулирате, задавайки му въпроси, не забравяйте да му пеете песнички, да му разказвате приказки, четете му стихотворения, показвайте му книжки с много картинки и малко текст. Показвайте му изображението и назовавайте наименованието му.
Не предполагайте от какво се нуждае то
Не се опитвайте да отгатвате желанията на вашето дете. Нека то само да ви даде знак, когато иска вода, когато е гладно, когато иска конкретна играчка. Оставете го да обясни по своя начин от какво има нужда.
Дайте му възможност да избере между две алтернативи
Изправяйте го пред различни избори – задавайте му въпроси, в които то самото трябва да назове една от двете думи, например: „Куклата ли искаш или мечето?“, „Вода или портокалов сок?“. Когато посочи с ръка едното от двете, задайте въпроса отново. Покажете му, че не го разбирате. Различните деца реагират по различен начин на подобно поведение. Когато все пак му подадете предмета, за който настоява, назовете думата. Всичко това не значи да лишавате детето си от предметите и играчките, които желае, а да му покажете, че ще го разберете много по-лесно, ако ви каже с думи, а не покаже с жестове какво точно иска. Въоръжете се с търпение и го стимулирайте отново и отново да дава отговори на задаваните от вас въпроси.
Не забравяйте, че всяко дете е различно и периодът за проговаряне е индивидуален. Ако обаче мислите, че малчуганът изостава от своите връстници в езиковото си развитие, консултирайте се с логопед.
Автор: Нели Средкова
Консултант: Калин Василев, логопед
тел.: 0878/164-664, logoped.bulgaria@gmail.com
юли 2025
